بالفيديو|شباب تقوم بتركيب مواسير بلاستيك على عواميد الكهرباء لحماية الأطفال من الصعق الكهربائي

بالفيديو|شباب تقوم بتركيب مواسير بلاستيك على عواميد الكهرباء لحماية الأطفال من الصعق الكهربائي

بعد الواقعة المؤسفة التي حدثت في الأيام الماضية، وهي وفاة طفلة صعقًأ بالكهرباء بسبب الأمطار الغزيرة التي عمت مصر اليومين الماضيين، قام مواطن بقرية طحلة التابعة لمدينة بنها بعمل فكرة جديدة لتجنب خطر الصعق بالكهرباء الذي تسببه بعض أعمدة الإنارة جراء سقوط الأمطار، عن طريق تغطية الأعمدة بمواسير من البلاستيك والبدء بشوارع قريته.

أشاد الإعلامي رامي رضوان خلال حلقة الأمس الخميس من برنامج برنامج “مساء دي أم سي” المذاع على قناة “دي أم سي الفضائية” بما فعله أحمد الصعيدي، الشهير بأبوفارس، أحد أهالي قرية طحلة وصاحب الفكرة.

فعلق رضوان قائلا “مواطنين ربنا يبارك فيهم يارب، في اكثر من محافظة شباب زي الورد، زي الفل، شافوا الحوادث اللي حصلت اليومين اللي فاتوا بسبب  الكهرباء، سواء في العاشر من رمضان، أو اللي حصل في المعادي، وعملوا فكرة، وده تاني بكرر بسببه دعوته لمجلس الوزراء، والسادة المحافظين، لازم يكون في اجراءات مع مسئولين الكهرباء في المحافظات اللي فيها أعمدة كهرباء مكشوفة، والظاهر إن مكنش في أي استعدادات خالص”.

وواصل رضوان” شاب من الشباب اللي زي الورد، جاب مواسير بلاستيك شقها نصين وغلف بها العامود، ربنا يباركله يارب، الراجل ده لو إجراء فردي منه يستاهل نعمله تمثال، وبشكره على تنفيذ هذه الفكرة، فين الدولة في الظروف دي، وفين بتوع الكهرباء، بس اللي يقدر يعمل حاجة يا جماعة يعملها، دي فكرة محترمة جدًا”.

شاهد الفيديو…