بسبوسة بالقشطة والمكسرات فى كاسات

بسبوسة بالقشطة والمكسرات فى كاسات

طريقة جديدة لعمل البسبوسة تصلح للعزومات سهلة وشيك للتقديم ، نقدمها لكم قرائنا الكرام ونرجو ان تنال اعجابكم ، بخطوات بسيطة وسهلة ، اليكم الطريقه والمقادير ونرجو ان تنال اعجابكم ، البسبوسة من الحلويات المميزة والمحبوبة لدى الجميع ، اليكم الطريقة ونرجو ان تنال اعجابكم .

المقادير:.

اربع كبايات ونص سميد + كوبان من السكر+ كوب جوز هند مبشور + كوب سمن سائل +كوب حليب او لبن رايب + نص كوباية زبادى + معلقتين بكنج بودر + نص معلقة صغيرة فانيليا + معلقة زبدة + مكسرات مجروشة وعسل وقشطة طازة .

الطريقة:.

ندهن صينية مقاس 30 بالزبدة ، ونخلط جميع المكونات السابقة ماعدا اللبن والزبادى والسمن ، ثم نقلبهم على بعض وبعدين نضيف السمن ونقلب وبالاخر نضيف اللبن والزبادى ونعجنهم وبعدين نحط الخليط فى الصينيه وندخلها فى فرن على درجة حرارة 180 اى درجة حرارة متوسطة ، لحمد ما تستوى علامة السوا ان الحروف تحمر ولو لقيتى الحروف احمرت والوش لا اطفى عليها وشغلى الشوايه لحد ما تحمر الوش وبعدين ضيفى لها الشربات البارد وسبيها شوية لحد ماتبرد .

اما عن التقديم بقى فهنحط القشطة فى الكاسات وبعدين هنقطعها بقطاعه مدورة على قد الكاس ونحط قطعة البسبوسة على القشطة وبعدين نخلط المكسات بالعسل ونضيفها على وش البسبوسه والبهنا والشفا .

الشربات عبارة عن كوبان سكر وكوب ماء ورشة فانيليا وعصير لمونه ونحطهم على النار لحد مايبداوا يغلوا وبعدين نوطى النار ونسيبهم حوالى عشر دقايق لحد ما ياخد القوام المناسب ويضاف على البسبوسه فور خروجها من الفرن مع مراعاة ان الشربات يكون بارد .