“شاومينج” يصدم وزارة التعليم.. ويعلن كيفية تسريبه لامتحانات الثانوية العامة العام الحالي

“شاومينج” يصدم وزارة التعليم.. ويعلن كيفية تسريبه لامتحانات الثانوية العامة العام الحالي
شاومينج

أكد الدكتور الهلالي الشربيني، وزير التربية والتعليم، أن “نظام البوكليت” وهو النظام الجديد لامتحانات الثانوية العامة، سوف يساعد جدا في الحد من ظاهرة الغش الإلكتروني، مشيرا إلى أن زيادة عدد صفحات الكراسة الامتحانية وزيادة عدد الأسئلة بها لن تجعل لدى الطالب أي وقت لتصوير أسئلة الامتحان كله ورفعها على “فيس بوك”.

وعلي الفور قامت صفحة شاومينج بيغشش ثانوية عامة، التي تشتهر بتسريب امتحانات الثانوية العامة، بالرد علي تصريحات وزير التعليم عبر موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، حيث قالت :

“شاومينج” أوشك على الانتهاء من إعداد تطبيق إلكتروني متطور ، ليتم استخدامه هذا العام في مساعدة طلاب الثانوية العامة على الغش الإلكتروني بشكل جديد، والابلكيشن هيبقي ب ID و Password لكل واحد علشان نعرف مين اللي هيسجل فيه ، وهنعمل Search في الابلكيشن ، بحيث يعني مثلا تقدر تبحث عن السؤال اللي انت عايزه وهيطلعلك بالإجابه بتعتوا.

وعلى فكره ياجدعان الابلكيشن ده مش بس هنسرب عليه امتحانات .. لا ده هنسرب عليه حاجات تانيه كتير بعد الامتحانات .. بس أدعو تكمل ع خير أن شاء الله ، وأول أما نخلص الابلكيشن على خير أن شاء الله هنكلمكم وهتعرفو كل حاجه ع طوول .. بنحاول نعمل حاجه تانيه هتعجبكم اوي .. و شاومينج عايز الأفضل ليكم .. وبكره أو بعدين الناس اللي مش فهمين هيفهمو أن أنا كنت بساعدكم مش بضركم .