بالفيديو| عمرو أديب: إحنا رجعنا فلوس قطر على الجزمة القديمة

بالفيديو| عمرو أديب: إحنا رجعنا فلوس قطر على الجزمة القديمة
عمرو أديب

استنكر الإعلامي عمرو أديب، تصريحات الكاتب الصحفي السعودي جمال خاشقجي، لقناة “بي بي سي” بأن الأزمة الخليجية تنتهي إذا ذهب أمير قطر، الشيخ تميم بن حمد، إلى مصر حاملا شيك بـ 4 مليار دولار.

وطرح أديب خلال برنامجه “كل يوم” المذاع على قناة “ON E” عدد من الأسئلة حول كلام خاشقجي، قائلًا: ” السؤال الأول منين جبت المعلومة دي، سؤال نمرة 2 أشمعنى 4 مليار ليه مش 5 ليه مش 6 ؟”.

وتابع أديب :”البلد دي يا جمال بتصرف 2 ونص مليار دولار على دعم العيش بس، البلد هتبيع شهداءها ودمها عشان 4 مليار دولار، ما كانوا دافعين أكثر من كده ورجعناهم على الجزمة القديمة”.

وأضاف أديب قائلًا :”أنت ناسي ولا إيه يا جمال بعد 30 يونيو جاءت قطر إلى الرئيس السيسي وقالت للرئيس هات فلوسنا عشان إحنا مزنوقين، وكانت مصر بتسف تراب، مصر كانت ممكن تسيطر على الممتلكات القطرية الموجودة في مصر”.

وسخر أديب من الوضع الديمقراطي في قطر قائلًا:”هي الديمقراطية فين في قطر يا جمال، أخبار البرلمان القطري إيه، أخبار الانتخابات النزيهة ايه، أخبار تداول السلطة في قطر إيه، هو أنت تقدر في قطر تفتح بوقك، أخبار قانون التظاهر القطري إيه، أخبار الربيع القطري إيه”.